Javni poziv za učešće u Programu podrške unapređenju bezbednosti i kvaliteta proizvoda i usluga u 2024. godini
Ministarstvo
privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) je, u saradnji sa Razvojnom agencijom
Srbije (u daljem tekstu: Agencija), razvilo Program podrške unapređenju
bezbednosti i kvaliteta proizvoda i usluga (u daljem teksu: Program).
Opšti cilj
Programa je unapređenje konkurentnosti, bezbednosti i kvaliteta proizvoda i
usluga na tržištu, odnosno, olakšan pristup tržištima i povećanje
konkurentnosti mikro, malih i srednjih preduzeća i preduzetnika, a time i
privrede u celini.
Program će
doprineti povećanju nivoa korišćenja standarda u proizvodnji i organizaciji
poslovanja, sertifikaciji proizvoda, sistema menadžmenta i povećanju korišćenja
drugih usluga u oblasti infrastrukture kvaliteta.
NAMENA
BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Prihvatljive
projektne aktivnosti:
Podnosilac
prijave u svojoj prijavi navodi projektne aktivnosti koje planira da realizuje
ukoliko mu se odobre finansijska sredstva od strane Agencije.
Prihvatljive
projektne aktivnosti u okviru ovog programa su:
1.
Sprovođenje
postupaka ocenjivanja usaglašenosti (ispitivanja, etaloniranja, kontrolisanja,
sertifikacije i dr.) proizvoda sa zahtevima srpskih i inostranih (prevashodno
evropskih) tehničkih propisa i/ili ostvarivanje uslova za označavanje
propisanim znacima (CE, 3A, eko-znak, OEKO-TEX standard 100, eko
dizajn, energetska efikasnost i dr.), uključujući i ocenjivanje
usaglašenosti medicinskih sredstava i procenu bezbednosti kozmetičkih proizvoda
i izradu dosijea o kozmetičkom proizvodu sa izveštajem o bezbednosti kozmetičkih
proizvoda, sprovođenje postupka dobrovoljnog ocenjivanja usaglašenosti sa
srpskim standardima, uključujući i mogućnost nabavke srpskih standarda - kod
ISS, u štampanom ili elektronskom obliku;
2.
Uređenje
poslovanja u skladu sa zahtevima međunarodnih/evropskih standarda sistema
menadžmenta (priprema/implementacija
standarda sa prvom sertifikacijom ili resertifikacija, uključujući i troškove
redovnih nadzornih provera nekog od sistema ili integrisanih sistema
menadžmenta - iz oblasti kvaliteta, zaštite životne sredine, bezbednosti hrane
i dr.), uključujući i mogućnost nabavke i srpskih standarda - kod ISS u
štampanom ili elektronskom obliku;
3.
Sprovođenje
postupka akreditacije TOU kod ATS, koji obuhvata početnu akreditaciju
TOU i obnavljanje akreditacije. Ova aktivnost takođe uključuje i mogućnost
nabavke i srpskih standarda - kod ISS, u štampanom ili elektronskom obliku.
Projektne
aktivnosti koje nisu prihvatljive:
1. Projektne
aktivnosti koje su usmerene ka: duvanskoj industriji, primarnoj poljoprivrednoj
proizvodnji, organizaciji igara na cpećy, finansijskim uslugama, uslugama
osiguranja, proizvodnji i prodaji oružja i vojne opreme, proizvodnji i prometu
bilo kog proizvoda koji se prema domaćim propisima ili međunarodnim
konvencijama i sporazumima smatraju zabranjenim;
2. Projekti
koji su povezani sa političkim partijama;
3. Projekti
usmereni na donacije u dobrotvorne svrhe.
IZNOS
BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Raspoloživa
sredstva odobravaju se pojedinačno korisnicima, refundacijom kao
sufinansiranje, u visini od 40% odnosno od 60% iznosa opravdanih troškova bez
poreza na dodatu vrednost (u daljem tekstu: PDV), za svaku projektnu aktivnost.
Sufinansiranje
u visini od
60% predviđeno je za mikro i mala privredna društva i preduzetnike, a od 40% za
srednja privredna društva.
Izuzetno
od prethodno navedenog, za sve privredne subjekte, nezavisno od njihove
veličine, predviđeno je sledeće:
- sufinansiranje od 60% za
troškove početne akreditacije TOU (troškovi obrade prijave i troškovi
ocenjivanja), čime se posebno žele podstaći početne akreditacije prema
novorazvijenim šemama akreditacije, kao npr. akreditacija proizvođača referentnih
materijala (SRPS EN ISO 17034), akreditacija tela za validaciju i tela za
verifikaciju (SRPS EN ISO/IEC 17029), biobankarstvo (SRPS EN ISO 20387);
- sufinansiranje od 40% za
troškove obnavljanja akreditacije TOU.
Maksimalan
ukupan iznos odobrenih sredstava za refundaciju je 1.000.000,00 dinara, koji jedan korisnik može ostvariti za
jednu ili više aktivnosti, osim za ocenjivanje usaglašenosti medicinskih
sredstava klase III[1], gde
je maksimalan iznos refundacije
1.500.000,00 dinara. Takođe,
maksimalan iznos refundacije za pokrivanje troškova akreditacije iznosi 300.000,00 dinara.
Minimalni
iznos odobrenih sredstava za refundaciju je 100.000,00 dinara,
koji jedan korisnik može ostvariti za jednu ili više aktivnosti.
Zbir
opravdanih troškova za refundaciju, za sve projektne aktivnosti, mora biti u
rasponu od navedenog minimalnog do maksimalnog iznosa.
Ukupan
budžet Programa iznosi 90.000.000,00 dinara.
Sredstva
se dodeljuju korisniku u skladu sa članom 4. Uredbe o pravilima i uslovima za
dodelu pomoći male vrednosti (de
minimis), kao
državna pomoć male vrednosti. U skladu sa članom 4. navedene uredbe, iznos de
minimis državne pomoći koji se dodeljuje korisniku ne sme preći 23.000.000,00
dinara u bilo kom periodu u toku tri uzastopne fiskalne godine, uključujući sva
podsticajna sredstva dodeljena u tom periodu.
Krajnji
rok za završetak svih ugovorenih aktivnosti i realizaciju plaćanja u okviru
odobrenog projekta je 12
meseci od dana potpisivanja ugovora sa Agencijom, osim za ocenjivanje usaglašenosti
medicinskih sredstava svih klasa gde je krajnji rok za završetak
ugovorenih aktivnosti 18 meseci od dana potpisivanja ugovora sa Agencijom.
Programom
će se, osim aktivnosti započetih nakon objavljivanja javnog poziva,
sufinansirati i projektne aktivnosti koje su započete nakon 1. jula 2024. godine, a nisu
završene pre objavljivanja Javnog poziva.
OPŠTI
USLOVI ZA UČEŠĆE U PROGRAMU
Pravo na
učešće i korišćenje bespovratnih sredstava ima podnosilac prijave koji
ispunjava sledeće uslove kumulativno:
1. da
je u trenutku podnošenja prijave registrovan u Agenciji za privredne registre
najmanje dve godine (u Registru privrednih društava ili preduzetnika), odnosno
da je registrovan u skladu sa zakonom najmanje dve godine, ili da je TOU
naučno istraživačka organizacija registrovana u skladu sa zakonom najmanje dve
godine;
2. da
je u skladu sa Zakonom o računovodstvu („Sl. glasnik RS”, broj 73/19 i 44/21 –
dr. zakon) razvrstan kao mikro, malo ili srednje pravno lice ili preduzetnik;
3. da
nad njim nije pokrenut stečajni postupak, postupak likvidacije ili
postupak privatizacije;
4. da
je izmirio obaveze po osnovu poreza i doprinosa;
5. da
mu u poslednje dve godine nije izrečena mera zabrane obavljanja delatnosti;
6. da
za iste predmetne aktivnosti (opravdane troškove) za
proizvode za koje konkuriše, u poslednje dve godine nije koristio
podsticajna sredstva koja potiču iz budžeta Republike Srbije, budžeta Autonomne
pokrajine Vojvodine i budžeta jedinica lokalne samouprave;
7. da
nije u teškoćama prema definiciji sadržanoj u Uredbi o uslovima i kriterijumima
usklađenosti državne pomoći za sanaciju i restrukturiranje učesnika na tržištu
u teškoćama („Sl. glasnik RS”, br. 61/21 i 43/23);
8. da
delatnost podnosioca prijave nije iz oblasti: proizvodnje i trgovine duvanskih
proizvoda, primarne poljoprivredne proizvodnje, proizvodnje oružja i vojne
opreme, igara na cpećy, finansijskih usluga, usluga osiguranja, proizvodnje i
prometa bilo kog proizvoda koji se prema domaćim propisima ili međunarodnim
konvencijama i sporazumima smatraju zabranjenim.
POSEBNI
USLOVI ZA UČEŠĆE U PROGRAMU
Podnosilac
prijave mora da ispuni posebne uslove u pogledu kompetencija isporučioca
usluga. Isporučioci usluga mogu biti odgovorna lica specijalizovana za
obavljanje predmetne usluge (privredno društvo, odnosno preduzetnik, ISS i
ATS). Kada se radi o proceniteljima bezbednosti kozmetičkih proizvoda i
izradi dosijea o kozmetičkom proizvodu isporučioci usluga mogu biti i
fizička lica.
Isporučilac
usluge, koga angažuje korisnik, mora da zadovoljava sledeće uslove koji se
odnose na sve prihvatljive projektne aktivnosti iz tačke 1. i 2. ovog
javnog poziva, odnosno da poseduje sledeću dokumentaciju:
1. akt
o akreditaciji isporučioca usluge, kada se radi o uslugama sprovođenja
ocenjivanja usaglašenosti i kada je to
primenjivo;
2. referentnu
listu sa minimum tri preporuke (odnosi se na konsultanstke usluge vezane za
implementaciju sistema menadžmenta);
3. dokaz
da isporučilac usluge ima najmanje tri zaposlena ili na drugi
način angažovana lica;
4. dokaz
o kvalifikacijama i kompetencijama angažovanih lica (odnosi se na konsultanstke
usluge vezane za implementaciju sistema menadžmenta);
5. korisnik
ne sme biti povezano lice sa isporučiocem usluga (ako je privredno društvo ili
preduzetnik, odnosno fizičko lice - procenitelj bezbednosti kozmetičkog
proizvoda);
6. za
procenitelja bezbednosti kozmetičkog proizvoda potrebno je da poseduje javnu
ispravu u oblasti visokog obrazovanja, iz oblasti farmacije, medicine,
toksikologije ili sličnih ekvivalentnih disciplina ili obrazovanja.
Isporučilac
usluge koga angažuje korisnik (TOU) za prihvatljive projektne aktivnosti iz
tačke 3. ovog javnog poziva (vezano za postupak akreditacije) je ATS, sa kojim
je TOU zaključilo ugovor.
DOKUMENTACIJA
KOJA SE DOSTAVLJA
Svaki
podnosilac prijave je u obavezi da na Portalu Agencije unese sve tražene
podatke, kao
i da dostavi sledeću dokumentaciju:
1. Obrazac 1 - Prijava za učešće u
Programu - Prijava je kreirana u okviru Portala Agencije i mora
biti elektronski
potpisana;
2. Obrazac 2 - Izjava o ispunjenosti uslova
Programa, o dodeljenoj državnoj pomoći de minimis i prihvatanju uslova za
učešće u Programu - Izjava se izdaje pod punom materijalnom i krivičnom
odgovornošću i mora biti elektronski potpisana;
3. Kopiju uverenja nadležnog organa Poreske
uprave da
je podnosilac prijave izmirio sve dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa,
koje ne sme biti starije od 30 dana od dana podnošenja prijave;
4. Ponuda/predračun/račun izabranog/ih isporučioca za
različite projektne aktivnosti. Ponuda/predračun/račun treba da
sadrži jasno definisani predmet i obim aktivnosti, rok realizacije i cenu
izraženu u dinarima i sa prikazanim PDV. U slučaju da je cena na ponudi
izražena u stranoj valuti, preračunava se prema srednjem kursu Narodne banke
Srbije, na dan izdavanja ponude/plaćanja računa;
5. Dokumentacija kojom se dokazuju kompetencije isporučioca usluge (odnosi se na sprovođenje
postupaka ocenjivanja usaglašenosti i uređenje poslovanja u skladu sa zahtevima
međunarodnih/evropskih priznatih standarda sistema menadžmenta) i to:
1) akt o akreditaciji isporučioca
(kada se radi o sertifikaciji ili drugim aktivnostima ocenjivanja
usaglašenosti), ukoliko je primenjivo. Akt o akreditaciji sertifikacionih tela
za sisteme menadžmenta treba da obuhvati najmanje dva standarda;
2) referentna lista sa minimum tri
preporuke (ne starije od tri godine) na memorandumu klijenta sa detaljnim
opisom vrste usluge i periodom izvršenja kojom dokazuju kompetencije za
pružanje predmetne usluge (odnosi se na konsultanstke usluge vezane za implementaciju
sistema menadžmenta);
3) isporučilac usluge mora da ima
najmanje tri zaposlena ili na drugi način angažovana lica (dokaz – npr. izvod
iz registra CROSO na dan 31. decembar 2023. godine, overena kopija ugovora o
angažovanju lica i dr), ukoliko je primenjivo;
4) Lista angažovanih lica koji će
implementirati projektne aktivnosti i za svakog pojedinačno dokazati sledeće
(odnosi se na konsultanstke usluge vezane za implementaciju sistema
menadžmenta):
- kvalifikacije i
kompetencije;
- radno iskustvo
minimum tri godine u predmetnoj oblasti za koju se angažuje (dokaz: potvrda
poslodavca na memorandumu sa opisom posla ili ugovor o angažovanju na pružanju
usluga korisniku, kojom dokazuju kompetencije za pružanje predmetne
usluge ili drugi dokaz kojim se dokazuje ispunjenost uslova).
5) Za procenitelja bezbednosti
kometičkih proizvoda potrebno je da poseduje javnu ispravu u oblasti
visokog obrazovanja, iz oblasti farmacije, medicine, toksikologije ili sličnih
ekvivalentnih disciplina ili obrazovanja.
Komisija
zadržava pravo da pre donošenja Odluke o dodeli bespovratnih sredstava od
Podnosioca prijave, zatraži da dostavi dodatnu dokumentaciju, pojašnjenja ili
sastanak putem interneta, uz naznačavanje roka u kojem je potrebno dostaviti
traženu dokumentaciju, a kako bi sa sigurnošću utvrdila da isti ispunjava sve
uslove Programa.
NAČIN
PRIJAVLJIVANJA I ROK ZA PODNOŠENJE PRIJAVE
Prijave se
podnose elektronski, kreiranjem korisničkog naloga na linku https://prijave.ras.gov.rs/standardi i verifikacijom internet
adrese.
Kreiranjem
korisničkog naloga otvara se stranica za unos podataka, kao i za unos prateće
dokumentacije, a sve u okviru Obrasca 1 - Prijava za učešće u Programu.
Korisnik naloga nakon unosa podataka i kompletiranja dokumentacije, potvrđuje
da je prijava kompletna, čime se prijava elektronski zaprimljuje.
Svaki
podnosilac prijave dobija obaveštenje o prijemu prijave i identifikacioni broj
prijave. Svaki podnosilac prijave može podneti jednu prijavu.
Link za
prijavu je dostupan do kraja Javnog poziva, nakon čega više nije moguće podneti
prijavu.
Javni
poziv otvoren je od četvrtka, 14. novembra 2024. godine, do utroška sredstava.
Ministarstvo
i Agencija zadržavaju pravo da se privremeno obustavi podnošenje prijava,
ukoliko postoji procena da bi sa brojem pristiglih prijava, koje su još uvek u
procesu obrade, budžet opredeljen za ovaj projekat bio premašen. Nakon što
se utvrdi da sredstva nisu u potpunosti utrošena, biće omogućeno ponovno
podnošenje prijava.
Ministarstvo
i Agencija će na svom sajtu objaviti obaveštenje o privremenoj obustavi
podnošenja prijava. U slučaju privremene obustave Javnog poziva, link za
prijavu će biti privremeno neaktivan za podnosioce prijava.
Javni
poziv, Program i svi prateći obrasci dostupni su na internet
stranici Agencije: www.ras.gov.rs, internet stranici Ministarstva
privrede: www.privreda.gov.rs i portalu Sektora za kvalitet i
bezbednost proizvoda Ministarstva privrede: https://tehnis.privreda.gov.rs.
Za dodatne informacije možete
se obratiti Agenciji elektronski na adresu: standardi@ras.gov.rs; kao i Ministarstvu na
adresu: dragana.puzic@privreda.gov.rs.
Dokumentaciju koja se objavljuje uz Javni poziv možete preuzeti OVDE.