Javni poziv za učešće u Programu podrške privrednim društvima za promociju izvoza u 2024. godini
Razvojna agencija Srbije
se sprovođenjem ovog programa, opredelila da podrži domaća privredna društva u
unapređenju izvoznih potencijala, povećanju konkurentnosti i modernizaciji
proizvodnih kapaciteta. Cilj programa je povećanje prihoda od izvoza u
odabranim proizvodnim delatnostima, doprinos uravnoteženju platnog bilansa,
unapređenje ugleda Republike Srbije u međunarodnoj poslovnoj zajednici i
ostvarivanje većeg plasmana domaćih proizvoda na stranim tržištima.
TRAJANJE JAVNOG
POZIVA – ROK ZA PODNOŠENJE PRIJAVA
Javni poziv je
objavljen 28. novembra 2024. godine, a prijave za učešće u Programu se mogu
najkasnije podneti do 27. januara 2025. godine.
RASPOLOŽIVA SREDSTVA
Za realizaciju ovog
programa opredeljen je budžet u iznosu od 150.000.000,00 RSD.
Bespovratna sredstva
se mogu dodeliti za finansiranje opravdanih troškova vezanih za realizaciju
aktivnosti u okviru najmanje dve različite mere intervencije.
Raspoloživa sredstva
biće ugovorena pojedinačno, uz dodelu državne pomoći u ukupnom iznosu koji ne
može biti veći od 10.000.000,00 RSD.
USLOVI ZA UČEŠĆE
Pravo na učešće
imaju privredna društva koja ispunjavaju sledeće uslove:
- Opšti uslovi:
- da je u trenutku podnošenja prijave upisan u odgovarajući registar
privrednih društava, kao i da je registrovan u APR najkasnije do 1.
januara 2021. godine;
- da je učešće kapitala u javnoj svojini ispod propisanog praga
značajnog učešća u smislu zakona kojim se uređuju privredna društva;
- da je izmirio dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa;
- da nije u teškoćama u skladu sa pravilima za dodelu državne pomoći;
- da nije povezan sa kupcem ili potencijalnim kupcem smislu zakona
kojim se uređuju privredna društva, izuzev ukoliko su povezana pravna
lica, odnosno kupci ili potencijalni kupci osnovani radi obavljanja
poslova distribucije na ciljanom tržištu.
- Posebni uslovi:
Tehnički kapacitet:
- Podnosilac prijave mora imati važeći sertifikat sistema upravljanja
kvalitetom ISO 9001 ili važeći sertifikat standarda koji uključuje zahteve
sistema upravljanja kvalitetom ISO 9001.
U slučaju da se Podnosilac prijave
bavi proizvodnjom prehrambenih proizvoda ili pića, mora imati važeći sertifikat
sistema bezbednosti hrane HACCP ili sertifikat standarda koji uključuje sistem
za bezbednost hrane HACCP.
Poslovni kapaciteti:
- da se bavi proizvodnjom ili preradom u okviru sledećih proizvodnih
delatnosti: proizvodnja prehrambenih proizvoda (osim primarne
poljoprivredne proizvodnje, konzervisanja svežeg voća, jezgrastog voća ili
povrća, mesa, živine i ribljih proizvoda zamrzavanjem, kao i proizvodnja
narezanog i očišćenog voća i klanice), proizvodnja pića (izuzev mineralne
i ostale flaširane vode), proizvodnja metalnih proizvoda osim mašina i
uređaja (osim proizvodnje oružja i municije), proizvodnja električne
opreme, proizvodnja računara, elektronskih i optičkih proizvoda,
proizvodnja nepomenutih mašina i nepomenute opreme, proizvodnja motornih
vozila, prikolica i poluprikolica, proizvodnja ostalih saobraćajnih
sredstava, proizvodnja proizvoda od gume i plastike, proizvodnja pesticida
i hemikalija za poljoprivredu, proizvodnja boja, lakova, grafičkih boja i
kitova, proizvodnja deterdženata, sapuna i drugih sredstava za čišćenje,
poliranje, parfema i toaletnih preparata, proizvodnja nameštaja,
proizvodnja odevnih predmeta, kao i proizvodnja kože i predmeta od kože.
- da se bavi proizvodnjom ili preradom i to:
- proizvodnjom finalnih proizvoda koji
su namenjeni krajnjim potrošačima;
- ili proizvodnjom komponenti
proizvoda koji se u neizmenjenom obliku integrišu u gotove proizvode koji su
namenjeni krajnjim potrošačima.
Kadrovski kapacitet:
1. da ima minimum 10
zaposlenih lica u radnom odnosu, na dan objavljivanja Javnog poziva, prema
evidenciji CROSO.
Finansijski
kapaciteti:
- da je u 2023. poslovnoj godini ostvario prihod od prodaje proizvoda
i usluga u iznosu ne manjem od 35.000.000,00 dinara (posmatra se pozicija
Bilansa uspeha AOP 1005 - Prihod od prodaje proizvoda i usluga);
- da je u 2023. poslovnoj godini ostvaren udeo prihoda od prodaje
proizvoda i usluga u ukupnom prihodu od prodaje veći ili jednak 50% (ovaj
udeo se izračunava primenom sledeće formule: AOP 1005 - Prihod od prodaje
proizvoda i usluga / (AOP 1002 - Prihod od prodaje robe + AOP 1005 -
Prihod od prodaje proizvoda i usluga));
- da je u 2023. poslovnoj godini ostvario prihod od izvoza proizvoda i
usluga u iznosu ne manjem od 12.000.000,00 dinara (posmatra se pozicija
Bilansa uspeha AOP 1007 Prihod od prodaje proizvoda i usluga na inostranom
tržištu);
- da vrednost osnovnih sredstava na dan 31.12.2023. godine nije manja
od 35.000.000,00 dinara (ovaj udeo se obračunava kao razlika pozicija AOP
0009 (Nekretnine, postrojenja i oprema) i AOP 0012 (Investiciona
nekretnina) u bilansu stanja);
- da protiv Podnosioca prijave nije pokrenut prethodni stečajni
postupak, stečajni postupak, postupak reorganizacije ili postupak
likvidacije.
NAMENA I VISINA
BESPOVRATNIH SREDSTAVA
Podržane mere
intervencije
Ovim Programom
podržava se finansiranje opravdanih troškova nastalih u realizaciji aktivnosti
u okviru sledećih mera intervencija:
- Konsultantska podrška za potrebe kreiranja razvojne strategije
pozicioniranja na tržištu
Bespovratna sredstva
mogu se dodeliti do 60% od vrednosti opravdanih troškova, do maksimalnog
iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.000.000,00 RSD.
- Konsultnatska podrška za aktivnosti izvoznog marketinga
2.1. Izrada marketing plana: koja
podrazumeva angažovanje eksternog pružaoca usluga (konsultanta) u cilju
kreiranja dugoročnog ili srednjoročnog marketing plana za ciljano tržište;
2.2. Razvoj i primena strategije za
digitalni marketing: koja podrazumeva angažovanje eksternog pružaoca usluga
(konsultanta) za razvoj i primenu strategije digitalnog marketinga, uključujući
SEO (optimizacija za pretraživače), PPC (plaćeni oglasi) i strategije na
društvenim mrežama, kako bi se poboljšala vidljivost i privukli novi kupci na
ciljanim tržištima.
2.3. Izrada idejnog rešenja/ nacrta
dizajna i redizajna jednog ili više proizvoda, pakovanja i ambalaže radi
prilagođavanja zahtevima ciljanog tržišta: koja podrazumeva angažovanje
eksternog pružaoca usluga (konsultanta) u cilju razrade ideje i konceptualizacije,
dizajna i razvoja brošura i komunikacionih materijala (dizajniranje brošura,
etiketa i drugih komunikacionih materijala koji će pomoći u predstavljanju
proizvoda) postojećih ili novih proizvoda, pakovanja ili ambalaže;
2.4. Prilagođavanje web stranice
prodaji na ciljanom tržištu, od strane eksternog pružaoca usluga (konsultanta)
ili kupovina nove platforme namenjene elektronskoj trgovini, a koja je
prilagođena potrebama Korisnika
Bespovratna sredstva
mogu se dodeliti do 60% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti,
u iznosu do 1.000.000,00 RSD, a do maksimalnog iznosa učešća
bespovratnih sredstava od 2.000.000,00 RSD na nivou cele mere
intervencije.
- Ulazak na ciljno tržište i unapređenje pozicije na istom
3.1 Sticanje atesta, homologacija, sertifikacija/resertifikacija/audit
proizvoda i proizvodnih procesa potrebnih za plasman proizvoda na ciljano
tržište;
3.2 Ulistavanja jednog ili više
proizvoda u trgovinske lance na ciljano tržište;
3.3 Ulistavanja jednog ili više
proizvoda na globalne online prodavnice (primera radi Amazon.com) ili
specijalizovane online prodavnice za ciljano tržište koje su priznate u
međunarodnoj poslovnoj zajednici;
3.4 Implementacija međunarodno
priznatih standarda za unapređenje poslovanja i održivost (prijava na ovu
aktivnost podrazumeva i prijavu za sticanje sertifikata iz tačke 3.1.)
Bespovratna sredstva
mogu se dodeliti do 50% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti,
u iznosu do 1.000.000,00 RSD, a do maksimalnog iznosa učešća
bespovratnih sredstava od 2.000.000,00 RSD na nivou cele mere
intervencije.
- Konsultantska podrška za unapređenje izvoznih sposobnosti
(sprovođenja jedne ili više obuka u cilju sticanje znanja u vezi sa
prodajom na inostranom tržištu)
Bespovratna sredstva
mogu se dodeliti do 50% od vrednosti opravdanih troškova, do maksimalnog
iznosa učešća bespovratnih sredstava od 1.000.000,00 RSD.
- Samostalno izlaganje na jednom ili više međunarodnih sajmova
Bespovratna sredstva
mogu se dodeliti do 50% od vrednosti opravdanih troškova, do maksimalnog
iznosa učešća bespovratnih sredstava od 3.000.000,00 RSD.
- Unapređenje proizvodne sposobnosti
6.1. Analiza opravdanosti nabavke
opreme;
6.2. Nabavka opreme, do tri godine
starosti računajući do trenutka objavljivanja Javnog poziva.
Za ovu meru intervencije
odobravaju se bespovratna sredstva za kumulativno sprovođenje obe aktivnosti.
Bespovratna sredstva
mogu se dodeliti do 40% od vrednosti opravdanih troškova po aktivnosti,
do maksimalnog iznosa učešća bespovratnih sredstava od 5.000.000,00 RSD
na nivou cele mere intervencije.
NAČIN PRIJAVLJIVANJA
Prijave se podnose
elektronskim putem, kreiranjem korisničkog naloga na linku:
https://prijave.ras.gov.rs/izvoz.
UPUTSTVO ZA
SPROVOĐENJE PROGRAMA
U vezi sa postupkom
sprovođenja Programa podrške privrednim društvima za promociju izvoza u 2024.
godini, uslovima i odredbama koje se odnose na njegovu realizaciju, upućujemo
vas da detaljno pogledate: Uputstvo za sprovođenje Programa
podrške privrednim društvima za promociju izvoza u 2024. godini.
DOKUMENTACIJA ZA
PRIJAVLJIVANJE:
Obavezna
dokumentacija:
- Obrazac
1 – Obrazac prijave na Program;
- Obrazac
2 – Izjava o ispunjenosti i prihvatanju uslova za učešće u Programu
(izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću);
- Obrazac
3/Obrazac
3a – Izjava da Podnosilac prijave i njegovi zakonski zastupnici nisu
osuđivani za privredne prestupe i krivična dela protiv privrede ;
- Kopija uverenja nadležnog organa poreske uprave da je Podnosilac
prijave izmirio sve dospele obaveze po osnovu poreza i doprinosa, ne
starije od mesec dana od dana podnošenja Prijave;
- Kopija važećeg sertifikata sistema upravljanja kvalitetom ISO 9001
ili standarda koji u sebi sadrži standard sistema upravljanja
kvalitetom ISO 9001.
U slučaju da se
Podnosilac prijave bavi proizvodnjom prehrambenih proizvoda i proizvodnjom
pića, dostavlja kopiju važećeg sertifikata sistema bezbednosti
hrane HACCP ili sertifikat standarda koji u sebi sadrži sistem bezbednosti
hrane HACCP (ovi sertifikati moraju biti izdati od strane sertifikacionog tela
akreditovanog kod ATS ili akreditacionog tela zemlje u kojoj je centrala
izdavaoca sertifikata).
Dodatna
dokumentacija:
SASTAVNI DEO OVOG PROGRAMA SA
UPUTSTVOM ZA SPROVOĐENjE, ČINE I SLEDEĆA DOKUMENTA I OBRASCI:
- Obrazac
1 – Obrazac prijave na Program;
- Obrazac
2 – Izjava o ispunjenosti i prihvatanju uslova za učešće u Programu
(izdata pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću);
- Obrazac
3/Obrazac
3a – Izjava da Podnosilac prijave i njegovi zakonski zastupnici nisu
osuđivani za privredne prestupe i krivična dela protiv privrede ;
- Obrazac 4 – Procena poslovanje - Dijagnostika;
- Obrazac 5 – Plan unapređenja;
- Obrazac 6 – Zahtev za isplatu odobrenih bespovratnih
sredstava;
- Prilog
1- Metodologija za ocenjivanje i rangiranje;
- Nacrt
Ugovora o dodeli bespovratnih sredstava;
- Nacrt
Ugovora o poverljivosti informacija;
- Uputstvo za dijagnostiku izvoznih sposobnosti;
- Uputstvo za verifikaciju odobrenih mera intervencija